Alla inlägg den 28 juli 2008

Av Anna-Karin - 28 juli 2008 10:44


Hade jag anat att Batman var en så helig ko att angripa hade jag tagit i lite hårdare. Nu var jag ändå ganska snäll mot läderlappen tycker jag. Och jag gillar ju Batman. Det är de val som regissören gjort som retar upp mig. (men det ska jag tydligen inte göra, eftersom det bygger på en serietidning och man har försökt vara trogen orginalet. Det är för övrigt vad bibeltrogna säger också.)

Och han är inte den förste att göra schablonartade genusval. Därför har jag gjort en liten lista.


FILMER DÄR TJEJEN DÖR FÖR ATT MOTIVERA HUVUDPERSONEN


Braveheart

William Wallace motiveras till revolt mot England på grund av det.


Gladiator

Hans fru och son mördas och motiverar Maximus att ta hämnd på kejsaren.


Sin city

Goldies död motiverar Marv till en massa våld


Conan the barbarian

Mamman dör men motiverar hon Conan till nåt?

När Valeria dör hittar Conan sin styrka att döda Thulsa Doom


Star wars: Episode III - revenge of the sith

Padmes död motiverar Anakin Skywalker att bli ond och dominera galaxen


The Patriot

Hustruns död motiverar Benjamin Martin (Mel Gibson) till att kriga i inbördeskriget


The Fountain

Hustruns dödliga hjärntumör motiverar Tomas (Hugh Jackman) att försöka hitta ett botemedel. Det fungerar inte, hon dör i alla fall.


The Prestige

När Roberts (Hugh Jackman igen) hustru dör i början av filmen motiveras Robert att skylla hennes döda på sin kompanjon Alfred och försöker sen bräda denne genom resten av filmen



Nån som kommer på fler?


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards