Direktlänk till inlägg 26 juli 2008

Varför nya Batman-filmen är smörja

Av Anna-Karin - 26 juli 2008 10:52


SPOILERS FÖREKOMMER LÄNGRE NER I TEXTEN!

Jag var och såg den igår. Hade sett fram emot det jättemycket. När jag kom ut från biografen efter 2 1/2 timme så var jag kvävande arg och besviken.

Jag surfade runt på de största dagstidningarna och läste recensioner nu i morse och ingen av recensenterna reagerade. Filmen har fått blandad kritik, från Weirdscience som älskade den till SVD som tyckte den var så där kul.


Låt mig förklara:

Jag är medveten om att mycket film, framförallt Hollywoodfilm ofta saknar intressanta kvinnliga roller. Speciellt i actionfilmerna. Ibland när jag ser på film har jag genusögat på och ibland inte. Det kräver lite jobb att få bort, jag behöver slå på något som jag kallar min inre nördiga pojke, som skiter i analysen och kollar på det balla slagsmålet. Filmer som det funkat utmärkt med var tex Troja (trots att kvinnorna mest gråter sig igenom filmen OCH skänker bort sig själva som slavar) och LOTR-trilogin.

Filmer som det inte funkat med var 300, Ironman och nu senast Batman - the dark knight.

Allvarligt. Avsaknaden av kvinnliga karaktärer i BTDK är pinsam. Och vad de få (1 1/2 med repliker) kvinnorna i filmen gör, alltså dess påverkan på skeenden är nada. Om man inte räknar med att Rachels död skapar en ny skurk (hennes pojkvän ska söka hämnd, duh!)

Det är tydligt att Christopher Nolan inte gör film för alla. Han har siktat in sig på att göra killfilm. Både The Prestige och Memento tycker jag kan räknas in i kategorien. Det handlar om män som gör upp med andra män.

Den förra Batmanfilmen är heller inget undantag. Vad får den kvinnliga huvudrollen rent konkret göra?

Hon får:

Vara Batmans barndomskärlek

Läxa upp Batman när han beter sig illa

Vänta på Batman medan han funderar ut sig själv

Ta hand om ett litet barn (en pojke) när alla galningarna slipper ut i Gotham


Vad får Rachel göra i film två?

Läxa upp Batman

Vänta på Batman medan han funderar ut sig själv

Hamna i dödlig fara


Kul roll.


Det finns fler saker. Kommissarie Gordon som ska vara en riktigt hyvens kille har två barn. En pojke och en flicka. Vem får man se? Inte hans dotter. Hon finns med i en bild och då gråter hon, medan pojken talas med, resoneras med och stryks ömt över kinden när han sover.

Alla i filmen som agerar är män. Jag skulle säga att 99,9 % procent av alla repliker uttalas av män. Alla statister, poliser, politiker. De enda kvinnor jag ser är på färjan som riskerar att sprängas. Då får de kura ihop sig och se rädda ut.

Allt det här handlar om val som regissören har gjort. Och han har valt bort. Som så många andra filmer där kvinnor är tydligt ointressanta som bärande av historia och handling.


Suck.



 
 
Ingen bild

Why so serious?

26 juli 2008 12:52

Ja det är svårt att ta dig på allvar när du kommenterar filmen utifrån ett feministiskt perspektiv. Du kanske har missat att Batman Begins och TDK är baserade på serieböcker, och därför försöker de hålla filmerna så trogna till dessa som möjligt.

Du skriver att Christopher Nolan vill göra killfilm. Det är väl ändå upp till honom? Finns en hel del skådisar och manusförfattare som gör tjejfilmer, och det är väl helt ok. Allt behöver inte vara jämställt, speciellt inte i en film där allt är fiktionellt, och inget skitsnack om att det påverkar folks uppfattning om kvinnor. Jag har sett Batman Begins ett antal gånger och TDK två gånger och jag älskar och respekterar fortfarande kvinnor.

 
Ingen bild

Jacob

26 juli 2008 13:15

Helt rätt! Det blir lätt patetiskt med alla män som bara är män bland män i en värld utan kvinnor. Men så ser fortfarande ut när män skildrar världen - kvinnor får biroller, eller inga alls.

 
Ingen bild

Schmuck

26 juli 2008 17:00

Jag har lite svårt att förstå att detta är ett argument till att det är en dålig film, Sex and the City var ju likaledes en tjejfilm, med kvinnor i huvudrollen och männen som statister, Miranda hade en son och Charlotte en dotter, sonen visas högst perifiert medans det rsoneras med dottern. Skulle det vara ett argument till att SATC är en dålig film? Man kan för all del tycka att det är en dålig film, men knappast med den utgångspunkten.

 
Ingen bild

Schmuck

26 juli 2008 17:05

Därmed inte sagt att det inte går att problematisera, att alla Superhjälte historier är tämligen grabbiga vare sig det är Batman, Superman eller Spiderman. Det vore kanske rimligt att göra dessa lite mer moderna. Men jag skulle inte kalla Batman för en skitfilm för det.

 
Ingen bild

Per

27 juli 2008 10:03

Ojoj, det här var en oerhört muppig blogg. Du gick för att se Batman, som från början är en ikon för nördiga tonårsgrabbar. Precis som tidigare person kommenterat: Filmen bygger på serietidningen! Så exakt VAD hade du väntat dig? Om du inte är beredd att köpa konceptet som det är borde du hålla dig hemma istället, och ännu bättre, hålla käften och låta de som är pålästa i ämnet uttala sig istället!

 
Ingen bild

A-K

27 juli 2008 12:20

Jag är mycket medveten om att filmerna baseras på serieböcker. Det kommer inte hindra mig från att analysera film med ett genusperspektiv.
Vad jag hade väntat mig? Vad jag alltid förväntar mig, genomtänkthet och medvetna val. Det var inget jag såg i den här filmen, bara unken sexism. Som så många andra actionfyllda alster. Jag får nog "hålla mig hemma" och titta på Alien och Buffy i fortsättningen. För gud nåde mig om jag skulle ha förväntningar i fortsättningen.

 
Ingen bild

Missförstånd

27 juli 2008 15:34

Jag förstår inte alls din poäng. För det första tycker jag att det är absurt att inte tycka om den här filmen, men smaken är väl som baken antar jag. Det som gör mig förvirrad är att du köper konceptet i Troja, men inte i Batman. Som du säger så presenteras en ganska vidrig kvinnosyn i Troja. Anledningen till att man köper det är ju för att det är ett naturligt inslag i den miljön regissören skildrar. Vad är då skillnaden mot batman? Nolan skildrar ju inte Stockholm 2008, utan Gotham City. En av dom mörkaste serietidningsvärldar som skapats. Kvinnor får för små och ointressanta roller generellt sett i hollywood ja. Men i det här fallet handlar det bara om en rå och mansdominerad världsskildring. Att du finner den motbjudande är väl ett gott betyg till filmen?

 
Ingen bild

Dragon

27 juli 2008 20:04

Det här var nog den sämsta blogg jag läst på länge. Kan du någonting alls om Batman? Det finns ingen kvinnlig huvudroll! Nej jag ska fan avsluta innan jag blir för elak. Schmuck satte huvudet på spiken med Sex and the City-kommentaren. Om du sågar årets film enbart på dessa sorgliga grunder så har jag svårt att respektera din åsikt. Jag tycker att alla har rätt till en åsikt men då ska den fan vara vettig. Jag gillar inte heller sexistisk mansdominans men om du går och ser Dark Knight i hopp om att det ska vara nån slags slagfilm för den feministiska rörelsen så får du skylla dig själv. Håll dig till sex and the city eller sätt dina förhoppningar på att det kommer en "Batgirl Begins" regisserad av någon manshatande extrem-feminist i såna fall. Ursäkta tonen.

 
Kristoffer Lindh

Kristoffer Lindh

30 juli 2008 15:38

Jag hade tänkt att jag skulle gå i lite polemik med dig här och argumentera för varför TDK är en av de bästa filmer jag sett på länge. Men efter alla patetiska och pinsamma människor som kommenterat känner jag inte riktigt att jag vill hamna på deras sida. Jag hoppas Per och Dragon växer upp någon gång, fy fan vilka patetiska småbarn de beter sig som. Vi kan väl prata om filmen över en kaffe i stället?

http://ungfarbror.blogspot.com

 
Ingen bild

A-K

30 juli 2008 15:41

Gärna.

 
ulrika

ulrika

30 juli 2008 23:13

det är lustigt att den här typen av åsikter alltid gör folk så otroligt upprörda, oftast män. men även kvinnor.
jag har ingen alls lust att se den här filmen längre. Den enda åsikten jag inte delar i inlägget är om Troja. jag hatar troja av samma anledning. plus orlando bloom...please.

http://www.valand.gu.se/studentweb/ulrika/index.htm

 
Ingen bild

Jens

1 augusti 2008 19:38

Alltså jag vet inte ens vad jag ska säga om den här recensionen. Tycker det är ytterst konstigt att du går för att se BATMAN och blir arg och besviken för att det knappt är några kvinnor med? Vad väntade du dig egentligen? Och du skyller det på Christopher Nolan och får han att framstå som en kvinnohatare i princip. Om det är nån du ska gnälla på är det väl skaparna av serietidningarna. Och jag förstår inte varför ALLT måste vara jämställt, det är en jävla FILM om en mörk och mansdominerad värld. Feminist i all ära, men du är bara fånig.

 
Ingen bild

the joker

2 augusti 2008 11:08

It's batMAN not batLADY! And that's a scientific fact!

 
Ingen bild

Urban

3 augusti 2008 13:10

Du har fått för lite kuk din bitterfitta

 
Ingen bild

ulrika

5 augusti 2008 20:51

urban är en idiot. vad i helvete har inlägget med det att göra?

 
Ingen bild

A-K

12 augusti 2008 09:46

HAHAHAHA!!!
Så om man har ett fungerande (heterosexuellt antar jag också ingår) sexliv så är det omöjligt att känna vrede över könstereotypa filmer? Det är ju fantastiskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 9 september 2008 12:18

Som trogna läsare märker så tog det slut med bloggandet för två veckor sen. Det är för att jag började skolan och inte har internet hemma i Norrköping. Det blir liksom aldrig läge att skriva. Men nu sitter jag fast mitt i språkförbistningen i danmar...

OS

Av Anna-Karin - 19 augusti 2008 12:09

Bengt Johansson är expertkommentator på handbolls(och basket)sändningarna under OS. Jag har lite svårt att ta honom på allvar.   "Han ser ju ut som ett rävgryt i ansiktet." ...

Av Anna-Karin - 17 augusti 2008 16:18

  Är Bloggagratis.se en knutpunkt för pro ana/miabloggar? På topplistan över mest lästa så är det åtminstånde fem underviktiga tjejer som svälter sig själva och skriver om sin ångest. Jag har läst de här bloggarna med skräck, men ändå klickat mig vi...

Av Anna-Karin - 17 augusti 2008 16:10

  Jag spelade i går på Coconut Slaying. Det är min gamla klasskamrat Johan som har klubben och han frågade migi somras om jag ville komma och dra några balkanhits. Jag har glömt hur sjukt kul det är att dj:a, speciellt när det är massor av människor ...

Av Anna-Karin - 14 augusti 2008 21:36

Det här är för övrigt min absoluta favoritlåt just nu.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards